Klicka på fliken BOKNING i huvudmenyn för att boka gratis simskola för barn födda 2014!
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
VÄXJÖ SIMSÄLLSKAP
SIMSKOLA

Öva vattenvana med ditt barn på ett enkelt sätt 

Svensk Simidrott har tillsammans med E.ON tagit fram 6 Youtubefilmer som handlar om vattenvana. Syftet med filmerna är att visa hur man som förälder kan träna på vattenvana tillsammans med sina barn. Länk till filmerna finns nedan. Vi hoppas att ni finner dem användbara!

ANDAS

Att andas är självklart när vi är på land. I Simskolan tränar vi på att andas ut (bubbla) under vattnet och att andas in ovanför vattnet. Träna på att bubbla både med näsan och med munnen. Känns det olika? Är det lättare att bubbla med det ena eller andra? Detta kommer till stor nytta när vi sedan ska lära in bröstsims- och crawlandningen.


DOPPA

Att doppa huvudet och få vatten i ögonen är både roligt och nyttigt. I Simskolan leker vi många olika lekar för att locka fram vattenglädjen hos barnen och för att få dem trygga även med huvudet under vattnet. Detta är enkelt att träna med ditt barn när ni är och badar själva.


FLYTA

Många spänner sig i början när man ska lära sig flyta. Låtsas istället att barnet ligger hemma i sängen och ska sova, då brukar barnet slappna av i hela kroppen. Man kan flyta på både magen och ryggen. När ni flyter på magen får ni gärna träna på att blåsa ut med munnen under vattnet med. För att kunna simma avslappnat behöver man vara bekväm med att flyta, det är också perfekt att kunna pausa när man simmar genom att flyta på ryggen.


HOPPA

Hoppa tycker många barn är roligt! När vi tränar på att hoppa från kanten blir barnen vana vid att landa på olika sätt, på det sättet ger vi barnen goda förutsättningar att inte få panik om de någon gång skulle falla i vattnet utan att vara beredda på det.


GLIDA

Att glida som en pil vet många barn precis vad det är. På ”simspråk” kallar vi det att glida i streamline. Barnet ska sträcka på sig så mycket som möjligt i hela kroppen, då kan man komma riktigt långt och glida snabbt. För att kunna börja träna benspark måste barnet känna sig bekvämt med att glida.


ROTERA

Märket Sköldpaddan tar man genom att rotera från ryggläge till magläge. När barnen har lärt sig detta har de goda förutsättningar att kunna balansera på olika sätt i vattnet. Vi fortsätter att träna på att rotera genom hela simskolan sedan, bland annat när vi lär ut crawlandningen åt sidan.