VÄXJÖ SIMSÄLLSKAP
SIMNING

TRÄNINGSGRUPPER

Växjö Simsällskap erbjuder träningsgrupper för ungdomar13-17 år. Vi erbjuder 1-2 olika nivåer beroende på hur intresset ser ut i nuläget. Träningsgrupperna erbjuds både som ett steg efter gruppen Småstjärnorna eller teknikskolorna för de ungdomar som vill hålla på med träningssimning eller som ett val för de ungdomar som tränat i vår tävlingsverksamhet, men senare väljer att inte längre tävla. Vi erbjuder även denna verksamhet till personer mellan 13-17 år som är simkunniga (klarar av 200m simning, varav minst 50m i ryggläge), men som tidigare inte tränat eller tävlat simning.

FRÅGOR OCH SVAR

Här svarar vi på några vanliga frågor om vår träningsverksamhet för ungdomar 13-17 år.

Vad krävs för att få börja i de olika träningsgrupperna?

Det är olika beroende på vilken grupp det handlar om. Har deltagaren tidigare simmat i antingen vår simskole- eller simverksamhet ges en rekommendation från tränare angående grupp. Är deltagaren ny medlem måste man minst vara simkunnig och ha vattenvana. Vi bokar gärna in en tid för att kolla av nivån för grupprekommendation. Kontakta oss då via mejl simning@vaxjosimsallskap.com.

Hur många träningstillfällen per vecka är det som gäller?

Beroende på gruppnivå är det 1-2 träningstillfällen per vecka som gäller.

Varför finns det olika nivåer och varför kan jag inte få bestämma nivå själv?

Idrotten simning bedrivs på en liten yta, vilket i sin tur kräver att deltagarna i en och samma grupp behöver vara relativt jämna nivåmässigt för att kunna träna ihop. Vi tror att en gruppindelning efter nivå möjliggör bäst utveckling för deltagarna och vi väljer därför att ha det på detta sätt. När vi har möjlighet utifrån deltagarantal kan vi till viss mån ta hänsyn till att syskon och kompisar ska kunna träna i samma grupp.

Får man vara yngre eller äldre än rekommenderad ålder och träna i någon av dessa grupper?

Vår åldersrekommendation är just en rekommendation och vi försöker alltid rekommendera den grupp vi tror passar deltagaren bäst. För vissa innebär detta att man kan vara något år yngre än rekommendationen och för andra att man kan vara något år äldre.

Hur bokar jag mig i grupperna?

Grupperna bokas via vår Bokningssida och hittas under rubriken Simning.

Vad behöver jag för utrustning?

Badkläder, simglasögon, vattenflaska samt T-shirt och short för uppvärmning på land. Vi rekommenderar även badmössa till deltagare med längre hår.

Om jag vill testa på att tävla, kan jag göra det då?

Vill deltagare i träningsgrupperna testa på att tävla går detta bra på vårt klubbmästerskap. En licensavgift för tävling kommer i så fall att faktureras i efterhand, eftersom alla våra tävlingssimmande medlemmar betalar denna en gång per år.

Vad kostar det att träna i verksamheten?

Avgifter för medlemskap och träning hittas HÄR.

Om jag har svårt att betala avgifterna för verksamheten?

Vi vill att alla ska kunna delta i Växjö Simsällskaps verksamhet, men måste samtidigt ha de avgifter vi har för att kunna bedriva verksamheten. Organisationen Majblomman delar ut ekonomiskt stöd till barn i familjer där pengarna inte räcker till och det kan bland annat handla om pengar till avgifter för fritidsakitviteter. Vi rekommenderar de medlemmar som har svårt att betala termins- eller tävlingsavgifter att göra en ansökan hos Majblomman. Mer om detta och ansökan hittas HÄR.