VÄXJÖ SIMSÄLLSKAP
SIMSKOLA - SIMNING - KONSTSIM - SIMHOPP

Växjö Simsällskap - En säker och trygg förening!

Som en del av vår verksamhetsidé verkar Växjö Simsällskap för att vara en förening där man ska kunna känna sig trygg. Vi arbetar ständigt för att bedriva en idrottsverksamhet där barn och ungdomar ska känna sig trygga och där föräldrar ska känna sig säkra med att ha sina barn i verksamheten.

Växjö Simsällskap är med i projektet Säker och trygg förening som Växjö kommun har startar upp i samarbete med Smålandsidrotten. Projektet och certifieringen går ut på att föreningar ska arbeta för bättre hälsa, minskad skadefrekvens, ökad säkerhet och trygghet inom barn- och ungdomsidrott. Certifieringen visar att de föreningar som bedriver barn- och ungdomsverksamhet i Växjö kommun besitter en säkerställd kompetens inom verksamheten.

För att läsa mer om projektet och certifieringen klickar du dig vidare till Växjö kommuns hemsida här.

I december 2017 fick Växjö Simsällskap ta emot den första av Säker och trygg förenings delcertifieringar. Delcertifiering 1 avser föreningsorganisation och riktlinjer. Vöss tilldelades denna med följande motivering:

Vöss har tydligt framarbetade riktlinjer och policys gällande krishantering, brandsäkerhet, anti-alkohol, narkotika, doping och tobak, ledare, föräldrar och aktiva som är förankrade i föreningens värdegrund. Riktlinjerna kommuniceras och finns tillgängligt på föreningens hemsida. Föreningen har aktivt deltagit i utbildningar och erfarenhetsutbyte på Säker och Trygg föreningsträffar under året.

I september 2021 fick vi delcertifiering 2 och blev därmed en av 27 föreningar i Växjö kommun som klassas som en Säker och trygg förening.

Kvalitétssäkring av våra ledare & tränare

För att verksamheten ska bli så trygg och säker som möjligt så krävs det att vi som förening ser till så att vår personal är både förberedd och utbildad för att kunna bedriva den verksamhet som vi strävar efter. Växjö Simsällskap arbetar kontinuerligt med att på bästa sätt kvalitétssäkra föreningens ledare och tränare, bland annat genom att:

- Vi årligen begär in utdrag ur belastningsregistret från polismyndigheten från alla våra ledare och tränare som arbetar med barn- och ungdomar.
- Vi utbildar och uppdaterar årligen alla våra ledare och tränare i HLR, hjärt- och lungräddning.
- Vi förser våra ledare och tränare med arbetskläder så att det blir tydligt vilka vi är och till vem man ska vända sig i simhallen.

Rättigheter för barn och ungdomar inom idrotten

Riksidrottsförbundet har tillsammans med BRIS tagit gemensamma krafttag för att arbeta för en tryggare barn- och ungdomsidrott. Barnens Spelregler är ett läsvänligt material som är kompletterat med korta filmer. Här förklarar några idrottsprofiler vilka rättigheter barn och ungdomar faktiskt har i våra idrottsföreningar.

Via hemsidan kan man också enkelt länkas vidare för att få hjälp och stöd, både som utövare och som ledare.

Växjö Simsällskap stöder detta arbete och rekommenderar STARKT att ta några minuter och läsa lite om BARNENS SPELREGLER