Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
VÄXJÖ SIMSÄLLSKAP
SIMSKOLA

Första terminen i Växjö Simsällskap

När startar ni upp nya terminer?
Termin 1 börjar i månadsskiftet augusti/september. Termin 2 börjar i november och sträcker sig fram till februari. Termin 3 börjar i månadsskiftet februari/mars. En termin omfattar 10 lektionstillfällen. Under NYHETER finner ni information om när bokningen öppnar. 

Hur gammal behöver man vara för att börja i VÖSS simskola?
Vi rekommenderar att barnen har fyllt fyra år när de börjar i Baddaren Nybörjare. Viktigast är att barnen ä mogna att vara i en grupp utan föräldrarna. 

Är föräldrarna med i vattnet?
Vi erbjuder för tillfället ingen verksamhet där föräldrarna är med i vattnet. Föräldrarna får gärna finnas till hands på kanten om situationen kräver det. 

Hur varmt är det i vattnet? 
I multibassängen är temperaturen ca 30 grader. I 25-metersbassängen är det ca 27,5 grader. 

Hur ska vi veta vilken nivå vi ska anmäla till? 
Under NIVÅER kan ni läsa om våra olika grupper och vilka förkunskapskrav som finns för varje nivå. Är ni fortsatt osäkra är ni alltid välkomna att kontakta kansliet för vidare diskussion. Vi har i vissa fall även möjlighet att möta upp er i simhallen för att kolla av vilken nivå som är bäst lämpad. 

Vilka dagar och tider bedriver ni simskola? 
Vi bedriver simskola alla dagar utom onsdagar. Alla nivåer erbjuds inte varje dag. På vardagar är det eftermiddagstider, från 15.55. På helgerna är det förmiddagstider, från 08.40. Grupperna är alltid synliga på vår bokningssida minst en dag innan bokningen öppnar. 

Hur bokar jag plats till er simskola? 
Via vår BOKNINGSSIDA. För att kunna boka en plats måste du vara inloggad. Inloggning skapar du enkelt på bokningssidan. 
OBS: Är du tidigare medlem och ska boka plats under prioperioden måste du vara inloggad för att se grupperna som bokningsbara. 

Vad kostar det att gå i simskola hos er?
Ni kan ta del av våra avgifter HÄR. Medlemsavgiften på 260 kronor betalar man en gång/år. 

Släpps platserna samtidigt för alla?
Vi ger alltid tidigare medlemmar några dagars förtur (priobokning) vid bokning till ordinarie terminer. Till intensivsimskolan släpps platserna samtidigt för alla. 

Kan man ställa sig i kö? 
Vi har inget kösystem, utan det är först till kvar som gäller för platserna i simskolan. Hinner önskad grupp bli fullbokad går det bra att ställa sig i kö utifall det blir avhopp. 

Jag har ett syskon som redan går i er simskola, kan jag boka in båda barnen samtidigt under prioperioden? 
Har man ett barn som redan simmar hos oss går det att boka in även syskon under prioperioden. För att detta ska fungera måste ni kontakta kansliet innan bokningen öppnar och meddela vem ni önskar boka in. Det underlättar om ni redan innan skapat en profil på medlemssidan. 
Vid bokningstillfället

Hur vet jag när bokningen öppnar?
Under fliken viktiga datum och allmän information adresserar vi när bokningen öppnar för våra kurser. Om information saknas beror det på att vi ännu inte bestämt ett exakt datum för när bokningen ska öppna. 

När är grupperna synliga på bokningssidan? 
Grupperna är alltid synliga senast dagen innan bokningen öppnar. 

Vad innebär priobokning?
De som deltagit under föregående termin har några dagars förtur på platserna till kommande termin. 
OBS: För att se grupperna som bokningsbara under priobokningen måste man vara inloggad på bokningssidan

Behöver jag vara inloggad för att kunna boka plats?
Ja, man måste skapa en profil och logga in för att kunna boka plats i en grupp. 

Hur vet jag vilken nivå jag ska anmäla mitt barn till? 
Har ni gått hos oss tidigare har ert barn fått en nivårekommendation av ansvarig ledare. Under termin 1 och 2 delar vi ut rekommendationslappar under andra halvan av terminen. Under termin 3 delar vi ut rekommendationslappar i samband med avslutningen. Är man borta vid dessa tillfällena eller om man tappat bort sin lapp, går det bra att ta kontakt med kansliet för att få information om rekommenderad nivå. 

Jag råkade anmäla till fel grupp, vad gör jag då?
Ni kan inte själv ändra bokningen, utan ni måste kontakta kansliet för att byta grupp. 

Går det att avboka bokad plats?
Ja det går bra att avboka bokad plats. Är det mer än 20 dagar tills kursstart debiteras ni enbart en administrationsavgift på 100 kronor. Är det mindre än 20 dagar tills kursstart debiteras ni full avgift. 

Får jag någon bekräftelse på bokningen?
I samband med bokningen får ni en faktura skickad till er på mejlen som bekräftelse på er bokning. 

Hur tar man enklast kontakt med Växjö Simsällskap? 
Vi har oftast telefontid vid bokningsöppning. Då går det bra att ringa om ni har några frågor. Det går även bra att skicka ett mejl till jennifer@vaxjosimsallskap.com (ansvarig för simskolan) eller till kansli@vaxjosimsallskap.com. Vi svarar så snart vi har möjlighet. 


Betalningsfrågor

Vilket bankgironummer ska jag betala in på?
På fakturan du har fått står bankgiro- och OCR nummer angivet för betalning. 

Är det möjligt att betala senare eller dela upp betalningen? 
I vissa fall är omständigheterna sådana att vi kan bevilja att förfallodatumet skjuts fram eller att betalningen delas upp. Om du har svårt att betala hela avgiften på samma gång, vänligen kontakta kansliet. 

Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?
Vi skickar ut betalningspåminnelser till de som inte betalt fakturan i tid. Blir fakturan fortsatt obetald kan ni bli av med er plats. 

Hur ofta behöver jag betala medlemsavgiften?
Medlemsavgiften på 260 kronor betalas en gång/kalenderår (januari-december). Vid bokning till termin 2 faktureras medlemsavgiften för kommande år redan vid bokningstillfället, då terminen löper över årsskiftet. 

Jag har redan betalt men ändå fått en påminnelsefaktura, varför?
Det tar några dagar för oss att registrera gjorda inbetalningar. Detta kan resultera i att en inbetalning som gjorts precis innan vi skickar ut påminnelser, ännu inte har hunnit registreras. Det kan också vara så att ni angivit ett felaktigt fakturanummer vid betalningstillfället. Vänligen ta kontakt med kansliet om ni fått en påminnelsefaktura, trots att ni redan betalt in avgiften. 

Går det att få pengarna tillbaka om man avbokar kursen?
Fram tills 20 dagar innan kursstart går det att få pengarna tillbaka vid avbokning av kurs, minus 100 kronor i administrationsavgift. Är det mindre än 20 dagar tills kursstart faktureras ni fortsatt hela summan.

Går det att få pengarna tillbaka om man skulle bli sjuk och missar lektionstillfällen?
Frånvaro som beror på sjukdom/skada kan ersättas mot uppvisande av läkarintyg. Ersättning utgår enbart för de tillfällen som missats till följd av sjukdom/skada. Intyget skickas till kansliet. 
Inför och under pågående termin

Får man någon information inför terminsstarten?
Några dagar innan terminen börjar skickar vi ut ett välkomstbrev till alla som anmält sig. Detta utskick kan vara bra att spara om frågor skulle uppstå under terminens gång. 

Hur vet jag var mitt barns simskolegrupp ska samlas? 
När du kommer ut till Växjö Simhall från omklädningsrummen, så finns det en stor anslagstavla där det står "Växjö Simsällskap". På denna anslagstavla finns det angivet vilken grupp som samlas på vilket trädäck. Trädäcken är numrerade 1-4. 

Hur många barn är det i varje grupp?
I nivåerna Baddaren och Pingvinen är det sju-nio barn/grupp. I Fisken och Hajen är det nio-elva barn/grupp och i Teknikgrupperna är det mellan tio och tolv barn/grupp. 

Hur lång är en lektion? 
För nivåerna Baddaren, Pingvinen och Fisken är lektionstiden 45 minuter (varav 35 minuter i vattnet). För nivåerna Hajen och Teknik är lektionstiden 60 minuter (varav ca 50 minuter i vattnet). 

Hur vet jag vilka datum som simskolan är inställd? 
Under fliken viktiga datum och allmän information kan ni enkelt se vilka datum som simskolan är inställd varje termin. Dessa datum anges också i bokningsinformationen vid bokningstillfället. 

Behöver man något speciellt material till simskolan? 
Nej, utan det är frivilligt om man vill använda simglasögon och badmössa. Vid märkestagningstillfällena får man inte ha simglasögon. Vi rekommenderar att samtliga barn använder simglasögon från och med Fisken. Barn med längre hår kan med fördel ha håret uppsatt eller använda badmössa. 

Går det att byta tid/nivå under pågående termin?
I mån av plats går det att byta grupp under pågående termin. Kontakta kansliet för mer information. 

Vad gör jag om mitt barn blir sjukt och missar en lektion? 
Ni behöver inte meddela frånvaro om det endast rör en enstaka lektion. Gäller frånvaron flera veckor i rad är det bra om ni hör av er till kansliet, så meddelar vi ansvarig ledare.

Får föräldrarna följa med in och titta på verksamheten?
Föräldrarna är välkomna in till bassängen lektion ett, sex och tio. Övriga lektioner ser vi helst att föräldrarna väntar utanför. Detta för att undervisningsmiljön ska vara så lugn som möjligt för samtliga barn. Kräver situationen att du som förälder finns med vid bassängen, så är det självklart okej. Prata gärna med ansvarig ledare för gruppen.

Hur får vi som föräldrar information om hur det går för vårt/våra barn och vad vi kan öva mer på?
Efter lektion fem bjuder våra ledare in till feedbacksamtal med er föräldrar. Då får ni gärna stanna kvar lite efter avslutad lektion, för att prata med ansvarig ledare gällande hur det går och om det är något moment som ni kan öva lite extra på mellan simskolelektionerna. 

Mitt barn rekommenderas att gå kvar i samma nivå ytterligare en termin, varför? 
Det är inget ovanligt att barn rekommenderas att gå om en specifik nivå. Alla barn utvecklas olika fort. Vi rekommenderar alltid nivå med barnens bästa i åtanke, för att de ska få chansen att utvecklas efter sina egna förutsättningar. 

Hur lång tid kommer det ta för mitt barn att bli simkunnig? 
Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för en person att lära sig att simma. Att besöka simhallen utöver simskoletid brukar hjälpa barn att utvecklas snabbare. 

Var kan man köpa simmärken? 
Vid terminsavslutningarna säljer vi märken i simhallen. Vi ser helst att man väntar att köpa märken tills dess. Önskar man ändå köpa simmärken under terminens gång går det bra att prata med ledarna på plats, så kan de hjälpa er i mån av tid.