SIMNING

Våra Crawlkurser erbjuds till vuxna som vill utveckla sin teknik i framförallt frisim (crawl), men även i övriga simsätt.

Kurserna erbjuds i fyra olika steg och nivåer. För att börja i steg 1, som är den första nivån krävs det att deltagaren är simkunnig och vattenvan. Vilket innebär att deltagaren ska kunna simma 200 meter av något simsätt samt kunna ha huvudet under vattnet i 5-6 sekunder utan att få panik och kunna blåsa ut under vattnet. Förkunskaper för samtliga nivåer finner ni HÄR.

Kursstart är för hösttermin i september och för vårtermin i januari.

Frågor angående vuxencrawlkurserna mejlas till kansli@vaxjosimsallskap.com
FRÅGOR OCH SVAR

Här svarar vi på några vanliga frågor om våra crawlkurser.

Vad krävs för att få börja i en crawlkurs?

Det är olika beroende på vilket steg det handlar om. Har deltagaren tidigare tränat i vår verksamhet ges en rekommendation från tränare angående grupp. Är deltagaren ny medlem måste man minst vara simkunnig och ha vattenvana. Vilket innebär att deltagaren ska kunna simma 200 meter av något simsätt samt kunna ha huvudet under vattnet i 5-6 sekunder utan att få panik och kunna blåsa ut under vattnet.

Hur ser de olika nivåerna ut?

De olika nivåerna med förkunskaper och målsättningar för våra crawlkuser finner du HÄR.

Kan jag börja mitt i en termin?

Under förutsättning att vi har lediga platser går det bra att börja under en termin.

Varför finns det olika nivåer och varför kan jag  inte få bestämma nivå själv?

Idrotten simning bedrivs på en liten yta, vilket i sin tur kräver att deltagarna i en och samma grupp behöver vara relativt jämna nivåmässigt för att kunna träna ihop. Vi tror att en nivåindelning möjliggör bäst utveckling för deltagarna och väljer därför att ha det på detta sätt.

Riktas kurserna enbart till vuxna?

Vår åldersrekommendation är just en rekommendation och vi försöker alltid rekommendera den grupp vi tror passar deltagaren bäst. Vår verksamhet Ungdomscrawl & Medley är riktad till ungdomar mellan 13-17 år och är ett alternativ för de deltagare som är runt 18 år.

Hur bokar jag mig i grupperna?

Grupperna bokas via vår Bokningssida och hittas under rubriken simning.

Vad behöver jag för utrustning?

Badkläder, simglasögon och vattenflaska. Vi rekommenderar även badmössa till deltagare med längre hår. .

Erbjuder ni någon annan träning som komplement till simträningen?

Vi har ett gott samarbete med Nordic Wellness som möjliggör att våra medlemmar kan köpa årskort med både gym- och gruppträning till ett bra pris. Kontakta kansli@vaxjosimsallskap.com för mer information.

Vad kostar det att träna i verksamheten?

Avgifter för medlemskap och träning hittas HÄR.

Jag skulle vilja använda mitt friskvårdbidrag till kursen. Hur gör jag?

Behöver du ett skrivet kvitto på kursen, vänligen skicka ett mejl till kansli@vaxjosimsallskap.com så ordnar vi det.