SIMNING

FRÅGOR OCH SVAR

Här svarar vi på några vanliga frågor om verksamheten i Mästerskapsgrupperna.

Vad krävs för att få börja i Mästerskapsgrupperna?

Har deltagaren tidigare tränat i vår verksamhet krävs det en rekommendation från tränare för att simma i någon av tävlingsgrupperna. Har deltagaren inte gått i vår verksamhet bokar vi gärna in en tid för att kolla av nivån för grupprekommendation. Kontakta oss då via mejl, simning@vaxjosimsallskap.com

Hur ser de olika nivåerna ut?

De olika nivåerna med förkunskaper och målsättningar för tävlingsgrupperna finner du HÄR.

Varför finns det olika nivåer och varför kan jag  inte få bestämma nivå själv?

drotten simning bedrivs på en liten yta, vilket i sin tur kräver att deltagarna i en och samma grupp behöver vara relativt jämna nivåmässigt för att kunna träna ihop. Vi tror att en nivåindelning möjliggör bäst utveckling för deltagarna och väljer därför att ha det på detta sätt. När vi har möjlighet utifrån deltagarantal kan vi till viss mån ta hänsyn till att syskon och kompisar ska kunna träna i samma grupp.

Får man vara yngre än rekommenderad ålder och träna i Mästerskapsgrupperna?

Vi har satt en lägsta ålder på 13 år i mästerskapsgrupperna då det är lägsta åldern för att tävla under mästerskapstävlingar i Sverige. Deltagare under 13 år som har uppnått förkunskaperna för någon av grupperna kan få gästträna någon dag i veckan i grupperna.

Varför är åldersrekommendationen lägre i Mästerskapsgrupp Nationell än i Mästerskapsgrupp Distrikt?

Deltagare som är 13-16 år gamla och har uppnått DM eller SUM-SIM kval rekommenderas Mästerskapsgrupp Nationell och deltagare i samma ålder som inte uppnått individuellt DM eller SUM-SIM kval tränar oftast i våra Tävlingsgrupper. Från det år som deltagaren fyller 17 år bör simmaren inneha ett GP-kval alternativt vara en del av ett lagkappslag på JSM för att simma i Mästerskapsgrupp Nationell.

Vad behöver jag för utrustning?

Badkläder, simglasögon, badmössa, vattenflaska och eget simmaterial i form av paddlar, fenor och platta. Vi rekommenderar även deltagaren att ha något form av plagg av våra profilkläder att använda under träning och tävling. Vi säljer simprodukter, utrustning och profilkläder i samarbete med PR-Active.

Måste jag tävla om jag börjar träna i Mästerskapsgrupperna?

Deltagare som har valt att träna i Mästerskapsgrupp Nationell bör tävla kontinuerligt samt delta på och träna mot att prestera på nationella mästerskapstävlingar. Deltagare som har valt att simma i Mästerskapsgrupp Distrikt önskar vi tränar mot och deltar på DM/JDM.

Jag är 16 år plus, har tidigare tävlingssimmat men är inte längre intresserad av tävlingssimning. Var kan jag då träna?

Vårt sista steg i Ungdomscrawl och medley är vår Träningsgrupp äldre som tränar tillsammans med Mästerskapsgrupp Distrikt under majoriteten av träningspassen. Denna grupp rekommenderar vi om man är 16 år eller äldre och inte vill tävla.

Om jag vill tävla mer än på de tävlingar som är riktade till gruppen, får jag göra det då?

Vi vill kontinuerligt öka utbudet av aktiviteter i våra tävlingsgrupper ju högre upp i gruppsystemet som simmaren kommer. Därför erbjuder vi enbart tävlingarna rekommenderade till gruppen och går inte utanför vår planerade tävlingskalender.

Erbjuder ni någon annan träning som komplement till simträningen?

Vi har ett gott samarbete med Nordic Wellness som möjliggör att våra medlemmar kan köpa årskort med både gym- och gruppträning till ett bra pris. Kontakta kansliet för mer information.

Vad kostar det att träna och tävla i verksamheten?

Avgifter för medlemskap och träning hittas HÄR.

Avgifter för tävlings- och lägerverksamhet hittas HÄR.

Om jag har svårt att betala avgifterna för verksamheten?

Vi vill att alla ska kunna delta i Växjö Simsällskaps verksamhet, men måste samtidigt ha de avgifter vi har för att kunna bedriva verksamheten. Organisationen Majblomman delar ut ekonomiskt stöd till barn i familjer där pengarna inte räcker till och det kan bland annat handla om pengar till avgifter för fritidsakitviteter. Vi rekommenderar de medlemmar som har svårt att betala termins- eller tävlingsavgifter att göra en ansökan hos Majblomman. Mer om detta och ansökan hittas HÄR.

Vad innebär beting?

Beting är ideella arbetsuppgifter i föreningen. Cirka 3 000 ideella arbetstimmar behövs göras varje år för att vi ska klara av att driva de arrangemang och verksamheter vi har idag. Varje familj som har en aktiv simidrottare i föreningens tävlingsverksamhet behöver hjälpa till på olika sätt när föreningen arrangerar tävlingar och andra aktiviteter. I nuläget är det 35 betingtimmar per familj och år som gäller. Vi räknar från höstterminens början till vårterminens slut. Mer information om beting hittar HÄR.